آفات درخت بادام

آفات درخت بادام

آفات درخت بادام

بادام یکی از مهم ترین و سودآورترین محصولات درختی و باغی موجود در کشورمان است. این میوه، محصولی است که مغز آن مورد استفاده قرار می گیرد و به شکل خشکبار مصرف می شود. این محصول به دلیل مغذی بودن، طرفداران زیادی در سراسر ایران و دنیا دارد.

از سوی دیگر قابلیت انبار کردن این محصول، از جمله دلایلی است که باغداران و کشاورزان، به خرید درخت بادام تمایل نشان می دهند. اما در زمان تولید هر نوع میوه و خصوصا بادام، همواره مشکلاتی بر سر راه کشاورزان وجود دارد. این مشکلات سبب کاهش ثمر دهی و قیمت درخت بادام شده و باغداران نیز متحمل ضرر می شوند. یکی از این مشکلات، معضلی به نام آفت درختان است.

آفت نهال بادام چیست

آفات درخت بادام، موجوداتی هستند که به تمامی بخش های محصولات زراعی آسیب وارد می کنند. این آفات حشرات، سوسک ها، شته ها، کنه ها، نماتد ها، جوندگان، پرندگان و حلزون ها را شامل می شوند. در بین آفات عنوان شده، حشرات بیشترین خسارت را وارد می کنند.

حشرات مضر از عوامل خسارت به محصولات زراعی هستند که از کاشت تا برداشت، سلامت محصولات را تهدید می کنند. این آفات حتی در انبار ها نیز به محصولا خسارت وارد می کنند. از نظر جانوری، این موجودات در گروه چند سلولی و بندپایان قرار می گیرند. از این آفات، تا به امروز در حدود یک میلیون گونه از آن ها شناسایی شده اند.

اگر عوامل متعددی برای رشد، نمو و تکثیر حشرات وجود نداشت، تلاش انسان ها برای پیشگیری از خسارت، بی نتیجه می ماند. عوامل طبیعی مانند انگل ها و حشرات مفید، به کشاورزان کمک می کنند تا از زاد و ولد حشرات مضر جلوگیری به عمل آید.

آفات مهم درختان بادام

برای داشتن یک درخت سالم، می بایست از آن ها در برابر آفاتی که به شاخه، برگ ها و میوه ها آسیب می رسانند محافظت کرد. به دلیل این که، در خرید درخت بادام ملاک، کیفیت در میوه، سلامت درختان و مراقبت از آن ها در برابر انواع آفات است. هر گونه آفت و بیماری در درختان بادام، می تواند سبب آسیب های جزئی تا شدید و حتی به مرگ آن ها منجر شود.

یک راه حل کلی برای این مشکل این است که باغداران می توانند با کاشت نهال های مقاوم در برابر آفات، از وقوع مشکلات بعدی پیشگیری کنند.

آفات درختان ثمرده با توجه به شرایطی مانند اقلیم و نوع کشت، متفاوت خواهد بود. آفت یک درخت نسبت به درخت دیگر متفاوت است. اما وجود برخی از جانوران مانند برخی از حشرات برای رشد درختان مفید می باشد. بنابراین باید در شناسایی آفات دقت داشته باشید و با مشاهده یک حشره، فورا  سم پاشی را شروع نکنید.

اصلی ترین آفات درخت بادام موارد زیر هستند:

  • زنبور مغز خوار
  • آفت شته سبز
  • شته آردی
  • شته سبز
  • شته خال دار
  • پروانه پوست خوار
  • سپردار سفید آسیایی
  • شپشک نخودی
  • سوسک شاخک بلند رزاسه
  • پوستخوار مدیترانه ای
  • سوسک پوستخوار
  • کرم سفید ریشه

دفع آفات درخت بادام

شناسایی انواع آفات و بیماری های درختان، می تواند به افزایش کیفیت محصول و کمیت آن در خرید درخت بادام کمک فراوانی کند. با شناخت آفات درخت بادام و رفع به موقع آن، می توان افزایش راندمان در محصولات زراعی و تعادل در قیمت درخت بادام را شاهد بود. در موارد زیر نحوه رفع آفات یک به یک شرح داده می شوند:

زنبور مغز خوار

برای مبارزه با این آفت، جمع آوری و مدفون کردن بخش های آلوده درختان و سطح زمین زیر آن به شکل گروهی انجام می شود. در شیوه ای دیگر، کشت نهال های مقاوم و حذف درختان حساس در مناطقی که آلودگی وسیع باشد، توصیه می شود.

شته سبز،  شته آردی، و شته خالدار

برای مقابله با  انواع شته ها، پس از ریزش گلبرگ ها با استفاده از سم مالاتیون 60 درصد با نسبت ترکیب دو در هزار، می بایست درختان را سم پاشی کرد. در صورتی که در سم پاشی درختان تاخیر ایجاد شود، باید از سموم نفوذی مثل دیازینون با نسبت یک در هزار استفاده کرد.

همچنین می توانید از سموم سیستمیک مثل متاسیستوکس با نسبت یک در هزار و یا پریمور با نسبت 5/0 الی 7/0 در هزار نیز استفاده کنید.

پروانه پوست خوار

این آفت پس از ظهور لارو های آن، به درون پوست درختان نفوذ می کنند. برای مقابله با آن می بایست پیش از آن نفوذ لارو ها به داخل پوست درختان، آفت کُشی را انجام داد. برای این کار با سموم فسفره ای مانند دیازینون 60 درصد با نسبت ترکیب یک در هزار، باید درختان را سمپاشی نمود.

سپردار سفید آسیایی

یکی از راه های دفع این آفت، سم پاشی در زمستان است. اما استفاده از سموم، به از بین رفتن پارازیت ها و پرداتورها منجر می شود. برای کاهش مصرف سموم و زنده نگه داشتن حشرات مفید، با استفاده از روغن ولک با نسبت 3 تا 90 درصد، می توان آفات را کنترل کرد.

در روشی دیگر، با استفاده از سمم های فسفره ای مانند دیازینون 60 درصد با نسبت یک در هزار و سم دورسبان با نسبت 1 تا 5/1 در هزار، آفات دفع می شوند. همچنین می توان با اضافه کردن روغن ولک با نسبت 5/0 در هزار به همه سمم های عنوان شده، قدرت آفت کُش ها را افزایش داد.

شپشک نخودی

این آفت را می توان از طریق زنبور های پارازیت کنترل کرد. مبارزه با این آفت در مناطقی که تعداد این زنبور ها زیاد است، توصیه نمی شود. در شیوه ای دیگر، می توان از دورسبان با نسبت 1 تا 5/1 در هزار و همچنین دیازینون 60 درصد با نسبت ترکیب یک در هزار استفاده نمود.

سوسک شاخک بلند رزاسه

جهت کنترل و از بین بردن این آفت، راه های مختلفی وجود دارد که با توجه به شرایط، متفاوت هستند. شیوه های مبارزه عبارتند از:

  • تنظیم زمان آبیاری درختان بادام با توجه به میزان نیاز گیاه و پیشگیری از کم آبی
  • تقویت شدن درختان با استفاده از کود های فسفره ای به همراه کود حیوانی
  • استفاده از گیاهان تله دار با گل سفید رنگ برای جذب حشرات
  • هرس کردن و یا سوزاندن سرشاخه ها و شاخه های آلوده به آفت

پوستخوار مدیترانه ای و  سوسک پوست خوار

برای از بین بردن این آفت، باید درختان را تقویت نمود. این تقویت از طریق آبیاری مداوم و استفاده از کود های مناسب انجام می شود. از طرف دیگر هرس کردن شاخه های خشکیده و آلوده به آفت، می توان از رشد این آفت جلوگیری کرد. در آخرین شیوه می توان از سوزاندن شاخه های آلوده برای مبارزه با آن استفاده کرد.

کرم سفید ریشه

بر سطح زمین زیر پای درختان در بهار و تابستان، لارو های این گونه کرم ها فعالیت می کنند. روش مبارزه با این آفت به این شکل است که این سطوح باید شخم زده شوند. در شیوه ای دیگر این حشرات باید جمع آوری شوند که به دو شکل انجام می گیرد. روش اول تکان دادن درختان در صبح زود است. در روش دوم می توان این حشرات را با کمک تله های نوری جمع آوری کرد.

در مبارزه با این کرم، می توان از روش های شیمیایی نیز استفاده نمود. این کار را باید در سه سال متوالی و در هر سال بیست و پنج الی سی روز انجام داد. این شیوه پس از ظهور حشرات کارایی دارد.

در این مبارزه از گرانول دیازینون 10 درصد و دورسبان گرانول 50 درصد هر یک به اندازه 20 کیلوگرم در هکتار نیز استفاده می شود. در راهی دیگر می توان از دیازینون مایع به شکل محلول 2 در هزار در پای درختان استفاده نمود.

خرید نهال بادام اصلاح شده

نهال بادام اصلاح شده، نهالی است که روی آن پیوند صورت گرفته باشد. این کار را به این دلیل انجام می دهند که یک نهال بهبود یافته و پر بار بدست آید. این نمونه‌ در مقابل انواع بیماری ‌ها و آفات درخت بادام مقاوم است و عمر بالایی نیز خواهد داشت. محصول بدست آمده از درختان اصلاح شده، از کیفیت و کمیت بالاتری برخوردار هستند.

در این نوع درختان معمولا، ضخامت پوسته چوبی بادام در حد متوسط است. در موارد کمی امکان دارد مغز بادام این درختان دو قلو باشد. مغز آن در نهال اصلاح شده، عموما نوک تیز، قهوه ‌ای پررنگ و بیضی شکل هستند. خرید درخت بادام، معمولا برای آب و هوای معتدل تا گرم توصیه می شود.

ثمر دهی نهال های اصلاح شده، حدودا ۴ الی ۶ سال پس از کاشت، قابل مشاهده است. این نوع از نهال ها تا 70 سالگی ثمر دهی خواهند داشت. اگر از نهال های اصلاح شده در شرایط مناسب خود نگه داری شوند، مناسب ترین قیمت درخت بادام و مرغوب ترین محصولات بدست می آیند.

قیمت نهال بادام اصلاح شده در مستر نهال

هم اکنون که با آفات درخت بادام و نحوه مقابله با آن آشنا شدید، بهتر است از قیمت درخت بادام مطلع شوید. عوامل متعددی به شکل مستقیم بر روی قیمت نهال بادام اصلاح شده تاثیر ‌گذار هستند. از مهم‌ ترین عوامل می ‌توان نوع نهال، ویژگی‌ های نهال اصلاح شده، منطقه آب و هوایی، شرایط رشد و پرورش آن اشاره نمود.

در مجموعه مسترنهال می توانید در هنگام خرید درخت بادام، با کیفیت ترین نهال های ثمرده، غیر ثمری و حتی نهال بادام اصلاح شده را مشاهده کنید. این مجموعه یکی از بزرگ ترین تولید کننده و عرضه کننده هر نوع نهال است. در این مجموعه، متخصصان پرورش و پیوند نهال حضور دارند. آن ها می توانند به شما در انتخاب و نگهداری نهال مورد نظر، مشاوره های موثر دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیفات محدود

فقط برای امروز