آفات درخت سیب

آفات درخت سیب

آفات درخت سیب

درخت سیب جزو درختان ثمری در مناطق معتدل و سردسیر است. این درخت را می توان در اکثر کشور های دنیا کِشت کرد. در در هنگام خرید درخت سیب توجه کنید که این میوه دارای نژاد های گوناگونی است. هر یک از آن ها ویژگی ‌های ظاهری و کیفی مختص به خود را دارند. این گیاه جزو محصولات باغاتی هستند. این درخت نیز مانند سایر درخت ها، می ‌تواند به آفت دچار شود.

آفت ها نژاد های مختلفی از موجودات هستند که برای تامین تغذیه خود همواره رقیب انسان ها بوده اند. به همین دلیل است که این حشرات به قسمت های مختلف گیاهان و محصولات آن ها آسیب های جدی وارد می ‌کنند. این مورد می تواند در قیمت درخت سیب تاثیر گذار باشد. البته توجه کنید که هر گونه حشره، آفت نیست و وجود برخی از آن ها برای رشد گیاه ضروری است.

آفات درخت ها و خصوصا درخت سیب، می ‌تواند آسیب ‌های ظاهری کوچک و یا جدی را به آن ها وارد کند. این بیماری های درختی می تواند مشکلاتی مانند کاهش محصول دهی و حتی مرگ درختان را در پی داشته باشد. یکی از راه حل های کلی برای کاهش آسیب های آفات، کاشت گونه‌ های اصلاح شده است.

آفات مهم درختان سیب

میوه درخت سیب یکی از محصولات مهم است که بالاترین حجم صادرات محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده است. آفات درخت سیب، باعث می شود که میزان تولید آن کاهش یابد. در صورت شناسایی به موقع، حجم خسارات وارده به طرز قابل توجهی کاهش می یابد.

زمانی که شما باغبان درختان سیب هستید، باید نسبت به آن احساس مسئولیت داشته باشید. شما می بایست در هنگام خرید درخت سیب، آفات این درخت را به شکل علمی و یا تجربی بشناسید. با این شناخت می توانید در حفظ و نگه داری این میوه با ارزش، موفق باشید. میوه این درخت در سلامت انسان ‌ها نقش بسزایی دارد و می‌ تواند منافع مالی زیادی نیز به همراه داشته باشد.

در موارد زیر مهمترین آفات درخت سیب عنوان شده است:

  • کرم سیب
  • لیسه
  • مینوز لکه گرد
  • مینوز لکه مارپیچی
  • ابریشم ناف ناجور
  • سپردار واوی
  • شپشک نخودی
  • شته سبز
  • شته مومی یا خونی
  • کرم خراط
  • کرم سفید ریشه
  • سر خرطومی
  • پوست خوار درخت
  • کنه قرمز اروپایی
  • کنه دو نقطه یا تار عنکبوتی

دفع آفات درخت سیب

بدون شک یکی از عوامل مخرب برای تهدید سلامت و زیبائی هر گیاه، وجود آفات است. شما به عنوان یک باغدار می بایست عوامل خسارت و عوارض آن را شناسایی کنید و به حداقل برسانید. درخت سیب نیز مثل سایر درختان، آفات مخصوص به خود را دارد.

همه درختان و خصوصا درخت سیب، دچار بیماری و  آفات می شوند. گاهی اوقات این درختان تک به تک بیمار می شوند و گاهی،  آفت به شکل همه گیری، تمامی درختان را آلوده می کند. بنابراین در هنگام خرید درخت سیب باید آفات درختان سیب به دقت شناسایی شوند و پس از آن با استفاده از روش ‌های زیر، دفع شوند:

کرم سیب

برای مقابله با این موجودات، تله های کارت زرد، از بین بردن پوسته های بیمار و بستن گونی به دور تنه درختان، توصیه می شود. همچنین از بین بردن لارو ها، جمع آوری و سوزاندن میوه های آلوده و حذف علف های هرز از دیگر شیوه های مبارزه با این موجود است.

برای مبارزه به شکل شیمیایی باید پس از ریزش گلبرگ ها دست به کار شد. برای این می توان از فوزالن، آزینفوس متیل و دیازنون با غلظت و نسبت ترکیب مورد نیاز استفاده کرد.

لیسه

شیوه مبارزه با این آفت به شکل شیمیایی است. برای این کار پس از مشاهده تورم در جوانه ها، باید از سمومی مانند مالاتیون و آزینفوس متیل با میزان ترکیب لازم، استفاده نمود.

مینوز لکه گرد و مینوز لکه مارپیچی

برای دفع این آفت می توان شخم زدن در فصل پاییز و پس از ریزش برگ ها را به کار برد.  همچنین می توان از دیفلوبنزورون، دلتامترین، پرمترین، فن پروپاترین و استامی پراید با نسبت ترکیب مورد نیاز استفاده کرد.

ابریشم باف ناجور

این آفت به شکل شیمیایی و با استفاده از دیفلوبنزورون و باکتری  Bacillus thuringiensis کنترل خواهد شد.

سپردار واوی و شپشک نخودی

مبارزه شیمیایی با این آفت زمانی باید انجام داد که ۷۵ در صد از پوره ها از زیر سپر خود خارج شده باشند. سپس می توان از آزینفوس متیل، اتیون، اتریمفوس و کلرپیریفوس نیز استفاده نمود. همچنین بهتر است که سمپاشی درختان سیب در زمستان و پیش از بیداری درختان انجام شود.

شته سبز

اگر این آفت سبب پیچیدگی در برگ درختان سیب شود، باید از سمومی مانند اکسی دی متون متیل و تیومتون استفاده شود. اما اگر موجب پیچیدگی برگ درخت نشوند، می توان از پریمیکارب استفاده نمود.

شته مومی یا شته خونی

شیوع این آفت در باغ ها معمولا به دلیل تراکم بالای درختان است. هرس مناسب سبب عبور جریان هوا و نفوذ آفتاب به درختان می شود تا از تراکم آفت کاسته شود. توجه کنید که تنه درختان، قسمت های زخم شده نداشته باشند و به سرعت باید پوشانده شود. شاخه های آفت زده نیز باید به شکل منظم قطع و یا سوزانده شوند.

مبارزه به شکل شیمیایی نیز با استفاده از تیومتون، اکسی دی متون متیل و پیریمیکارب با نسبت ترکیب مورد نیاز، انجام خواهد شد.

کرم خراط

برای مبارزه با این آفت می بایست به شکل سالیانه و هر سال در چند نوبت، درختان را بازدید کرد. در بازدید ها اگر شیاری مشاهده شود که پر از فضولات باشد، می بایست آن را به شکل دستی از بین برد. همچنین می توان از هرس و آتش زدن شاخه های آلوده نیز استفاده نمود.

برای مبارزه به شکل شیمیایی نیز می توان سم اتریمفوس متیل و پوشاندن سوراخ ها با خمیر آنتی تارلو را به کار برد.

کرم سفید ریشه

جهت دفع این آفت باید به روش های زیر عمل نمود:

  • جمع آوری حشرات از اواخر بهار در صبح زود و یا با کمک نور چراغ
  • حذف علف های هرز از کل باغ
  • شخم زدن زمین در زمستانه و جمع آوری همه لارو ها در اسفند

مبارزه شیمیایی با این آفت از طریق محلول پاشی در پای درختان انجام می شود. در این محلول باید دیازینون و پودر وتابل لیندین وجود داشته باشد. توصیه می شود که پس از محلول پاشی پای درختان، یک آبیاری سطحی نیز انجام شود.

سر خرطومی

این آفت با استفاده از سمومی مانند اندوسولفان، دیازینون و فوزالون در زمان تورم جوانه ها دفع می شود.

پوست خوار درخت

جهت مبارزه و یا پیشگیری از تکثیر پوست خوار درخت، مانند زیر عمل کنید:

  • تغذیه مناسب و به موقع درختان
  • تقویت کردن خاک
  • برای افزایش قدرت سموم، باید زمانی از آن استفاده کرد که لارو ها در سنین پایین باشند.

کنه قرمز اروپایی

آبیاری درختان به شکل منظم، در کاهش خسارات ناشی از این آفت مؤثر است. برای کنترل آن باید دمای محیط کشت بالای ده درجه باشد تا حذف تخم ها اتفاق بیفتد. کنترل شیمیایی نیز در زمستان و به شیوه های زیر انجام می گیرد:

  • استفاده از ترکیب سم و روغن
  • استفاده از روغن های مخصوص در زمستان با نسبت ترکیب ۲ درصد

به کارگیری بعضی از کُشنده های کنه مانند کلوفنترین، پیش از باز شدن تخم ها می تواند کنترل مناسبی روی جمعیت آن خواهد داشت.

کنه دو نقطه یا تار عنکبوتی

حذف علف های هرز و آبیاری به شکل بارانی، می تواند شرایط را برای زنده ماندن کنه ها نامساعد کند. برای مبارزه به شکل شیمیایی می توان بنزوکسی میت، پروپارژیت، بروموپروپیلات، فن پیروکسی میت و اسپیرودیکلوفن با نسبت ترکیب لازم را به کار برد.

خرید نهال سیب اصلاح شده

مزیت هایی که نهال های اصلاح‌ شده نسبت به نهال های عادی دارند، سبب می شود که خرید نهال اصلاح‌ شده رونق پیدا کند. تنوعی که بذر های اصلاح شده در نهال ‌های ثمری و غیر ثمری ایجاد می ‌کنند، باعث تمایل کشاورزان به تهیه این نوع از گیاهان شده است.

اصلاح گیاهان، به‌ شکل طبیعی نیز انجام می‌ شود. برای این کار، خود گیاهان پس از تجربه کردن انواع آسیب ها و آب ‌و هوای مورد نظر، خود را به‌ شکل طبیعی و در طی چند سال های متوالی، اصلاح می ‌کنند. با استفاده از این روش، یک نهال می تواند با محیط کِشت، سازگار شود. اصلاح شدن یک بذر، تاثیرات متفاوتی بر گیاهان می گذارد.

توصیه می شود قبل از خرید درخت سیب، خاک محل کِشت بررسی شود. یعنی شما می بایست در ابتدا از کیفیت خاک مطمئن شوید. شما باید با توجه به نهال سیب مورد نظر و لحاظ کردن آب و هوای منطقه خود، اقدام به تهیه نهال اصلاح شده سیب مورد نظر کنید.

یک نکته دیگر که در هنگام خرید نهال سیب باید توجه نمود، اصمینان از سلامت نهال اصلاح شده است. در صورتی که ریشه‌ های نهال سیب، تیره شده باشد، آن نهال کیفیت پایینی دارد، بیمار است. تجربه نشان داده است که نهال ‌های کوتاه پس از کاشت، رشد بهتر و موثرتری دارند.

قیمت نهال سیب اصلاح شده در مسترنهال

اگر به همراه ما به پایان این مطلب رسیده اید، از آفات درخت سیب آگاهی پیدا کرده اید. هم اکنون می بایست از قیمت درخت سیب اطلاع پیدا کنید. در کل عوامل متعددی به شکل مستقیم بر قیمت نهال سیب اصلاح شده، تاثیر ‌می گذارد. این عوامل، نوع نهال اصلاحی، ویژگی‌ های نهال، زمان خریداری شده، شرایط آب و هوایی، شرایط رشد و پرورش هستند.

توصیه می شود که قبل از خرید درخت سیب، حتما از متخصص‌های و افراد مجرب در این حوزه راهنمایی بگیرید تا بتوانید بهترین خرید را تجربه کنید.

مرکز عرضه مستر نهال ، در حوزه تولید و عرضه انواع نهال ها می تواند با کیفیت ترین و مرغوب ترین نهال ها را برای شما فراهم کند. این مجموعه با تکیه بر دانش و تجربه سالیان، تلاش دارد تا در زمینه کشاورزی و بهبودی آن صنعت، مفید ظاهر شوند. شما می توانید با خیال اسوده هر گونه از نهال را از ما بخواهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیفات محدود

فقط برای امروز