آفات درخت پسته

آفات درخت پسته

آفات درخت پسته

درخت پسته جزو درختانی است که بیشتر در مناطق معتدل یا گرمسیر رشد می‌کند و معمولا در مناطق سردسیر از بین می‌رود. ریشه‌های این درخت به قدری عمیق هستند که می‌توانند بعد از رشد کردن نهال درخت پسته به راحتی در خاک نفوذ کنند. معمولاً ارتفاع درختان پسته بسیار کم است و چند سال طول می‌کشد تا به بار بنشیند. میوه درخت پسته حالت دو پوستی دارد و به قدری نرم است که می‌توان آن را بدون سختی از هم جدا کرد، اما این میوه پوسته بسیار سفت و سختی نیز دارد. مغز پسته به قدری گوشتی است که افراد از طعم دلچسب آن لذت می‌برند. برگ‌های درخت پسته رنگ سبز روشنی دارد که معمولاً از ۵ یا ۷ برگچه ایجاد می‌شود و ریشه عمودی آن در حالت عادی تا عمق ۲ متر نیز می‌تواند در خاک نفوذ کند

با وجود این که درخت پسته می‌تواند در هوای سرد مقاومت کند، اما چندان سازگاری با این هوا نداشته و بعد از مدتی از بین می‌رود. معمولا این درخت بعد از ۶ الی ۸ سال کم کم محصول دهی را آغاز می‌کند؛ بنابراین افرادی که قصد پرورش این درخت را دارند می‌بایست با آفاتی که این درخت را تهدید می‌کنند آشنا شوند تا در اسرع وقت نسبت به دفع آن‌ها اقدام نمایند، پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید

آفات مهم درختان پسته

مغز پسته به قدری پرطرفدار است که افراد تلاش می‌کنند که این گیاه را پرورش دهند. اما این مغز نه فقط برای انسان بلکه برای حشرات نیز بسیار خوشمزه به نظر می‌رسد و اگر حواسمان به آفات نباشد، مغز آن قبل از برداشت توسط حشرات خورده می‌شود. حتی شاخ و برگ درخت پسته نیز توسط آفات از بین می‌رود. آفت‌هایی مانند تغییر شکل برگ درخت پسته،  ایجاد لکه‌های زرد توسط مورچه‌ها و عوامل قارچی و میکروبی در درخت ایجاد می‌شود. ما در این مقاله سعی داریم در مورد بیماری‌های مربوط به درخت پسته صحبت کنیم، تا با مشاهده کوچکترین علائمی از وجود این آفات، باغدار جهت از بین بردن آن دست به کار شود.

●      آفت پسیل پسته

پسیل پسته که به بیماری شیره خشک نیز معروف است توسط یک حشره مضر ایجاد می‌شود و به این صورت گیاه را تحت تاثیر قرار میدهد که شیره تولید شده از این حشره در مجاورت هوا خشک شده و به شکل دانه های شکر در می آید. این بیماری بر روی برگ‌های درخت دیده می‌شوند و سبب زرد شدن، جمع شدن و خشک شدن زودهنگام و ریزش برگ‌ها خواهد شد.

●      کنه ها

کنه ها حشرات ریزی هستند که خسارات غیر قابل جبرانی را به باغ پسته وارد میکنند، این حشرات از گیاه تغذیه کرده و برگ ها و شاخه های آن را دچار تغییر شکل می‌کنند و در نتیجه سبب کاهش محصول تولید شده خواهد شد.

●      کپک پودری

کپک پودری نوعی آفت است که لکه هایی بسیار ریز به رنگ سفید و به شکل پودر بر روی برگ و میوه درختان پسته ایجاد می کند و به صورت گسترده بر روی تمام سطح برگهای درخت دیده می شود. از دلایل مهم مبتلا شدن درخت پسته به بیماری کپک پودری حرکت آهسته مواد غذایی در تنه این درخت است. البته در صورتی که درخت پسته مدت زمان طولانی در سایه باشد نیز ریسم مبتلا شدن درخت به کپک پودری بالا می رود. این نوع آفت به محصول تولیدی درخت پسته آسیب چندانی وارد نمی‌کند.

بیماری دای بک پسته

این بیماری توسط عوامل باکتریایی درخت را درگیر می کند، درختی که درگیر این بیماری می شود صمغ  فراوان تولید می کند. این بیماری به علت هرس نامناسب اتفاق میافتد و با ظاهری دوده ای شکل بر روی گیاه رویت می شود.

پروانه چوبخوار درخت پسته

هجوم پروانه چوب خوار به درختان از جمله نگرانی های اکثر باغدارانی است که پسته و ورزش می دهند. لارو این پروانه ها با تغذیه از مغز درخت و شاخه های آن باعث خشک شدن درخت پسته می شوند. آسیب هایی که این پروانه به درخت وارد می‌کند شامل خشک شدن و ریزش شاخه ها و کم شدن محصول درخت می باشد.

شته درخت پسته

انواع گوناگونی از شته ها در باغات وجود دارند که به نام آفات درخت پسته شناخته می شوند شته سبز درختان معمولاً در زمستان به صورت تخم رشد می‌کنند و اوج خسارت آن بیشتر در فصل بهار است و از اوایل تابستان نیز کم کم رشد آن به حداقل ممکن کاهش پیدا کرده و نابود می‌شود. شته در واقع از پشت گیاهان و مخصوص قسمت‌های شاخه‌های جوان درخت پسته تغذیه می‌کند و باعث می‌شود که برگ‌ها حالت پیچیدگی پیدا کنند.

سوسک سرشاخه خوار درخت پسته

سوسک سرشاخه خوار از جمله آفاتی است که به شکل حشره ظاهر می‌شود و اگر به سرعت برای از بین بردن این سوسک اقدامات لازم انجام نشود، درخت عقیم شده و دیگر محصول نخواهد داشت.

بیماری ماسوی پسته

بیماری ماسوی درخت پسته وابسته به عوامل قارچی است و خسارات غیرقابل جبرانی به باغ وارد خواهد کرد. این بیماری به طور مستقیم بر مغز پسته تاثیر میگذارد و سبب می‌شود مرغوبیت محصول بدست آمده از بین رفته و مغز پسته خشک و یا سفید شود و یا پوست آن تغییر شکل و حالت داشته باشد.

بیماری سرخشکیدگی پسته

اگر میخواهید که گیاه پسته شما به بیماری سرخشکیدگی مبتلا نشود باید کوددهی و آبیاری منظم و اصولی برای نهال پسته خود در نظر بگیرید، بیماری سرخشکیدگی از  جمله مهمترین آفات درخت پسته است که ممکن است عامل باکتریایی یا قارچی داشته باشد که در نهایت سبب خشک شدن و سیاه شدن شاخه ها و خود درخت می گردد.

دفع آفات درخت پسته

برای درمان آفات درخت پسته روشهای مختلفی وجود دارد. این روشها برای هر یک از آفات متفاوت است که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت:

دفع آفت پسیل پسته

باید بدانید که زمان مناسب برای مبارزه با این آفت هنگام روییدن جوانه و قبل از شروع به تخم ریزی آفت ها باید شروع شده و در هنگام گلدهی درخت باید حتما پایان یابد. برای مبارزه با این آفت باید درخت به سم مخصوص آغشته گردد.

دفع کنه پسته

جهت درمان این کنه پسته حتما باید از آفت کش مخصوص کنه برای درخت پسته استفاده کنید و هنگامی که اکثر گلهای ماده درخت پسته باز شده‌اند سمپاشی آن را شروع کنید.

دفع کپک پودری

برای مبارزه با کپک پودری استفاده از انواع آفت کش ها و سهم های مناسب جهت حفظ سلامتی درخت و محصول حاصله ضروری است.

دفع بیماری دای بک پسته

برای جلوگیری از ابتلا گیاه به این  بیماری حتما قبل از انجام هرس لوازم این کار را ضدعفونی کنید و هرس را به شکل صحیح و اصولی انجام دهید.

دفع پروانه چوبخوار درخت پسته

یکی از راه های موثر در مبارزه با پروانه چوبخوار درخت پسته، جدا کردن شاخه های آلوده از درخت مبتلا است، اما در مواردی که آلودگی درخت زیاد باشد باید از یک مناسب استفاده شود.

دفع شته درخت پسته

برای نابودی این نوع شده باید حتما از آفت کش مناسب درخت پسته استفاده کرد. استفاده از سم کنفیدور هم برای از بین بردن شته موثر است.

دفع سوسک سرشاخه خوار درخت پسته

هرس مناسب، کود دهی و آبیاری منظم و اصولی سبب پیشگیری از ابتلا درخت به این آفت شده و در هنگام آلوده شدن، استفاده از سم مخصوص بسیار مهم است.

دفع بیماری ماسوی پسته

جهت از بین بردن این بیماری قارچی مسلما استفاده از قارچ کش ها توصیه می شود.

دفع بیماری سرخشکیدگی درخت پسته

برای پیشگیری ابتلا گیاه به این بیماری روش های زیادی وجود دارد. تا حد ممکن از شوک مرتبط با آبیاری و تغذیه درخت پیشگیری کنید. حتما به محض مشاهده ابتلا شاخه های آلوده را هرس کنید. اگر آلودگی را در سطح وسیع تری مشاهده نمودید، از قارچ کش مناسب استفاده نمایید.

نکته قابل توجه این که اگر تغییر رنگ تنه درخت پسته را به سمت رنگ قرمز مشاهده کردید باید حتما در کوتاهترین زمان نسبت به درمان اقدام نمایید.

خرید نهال پسته اصلاح شده

نهال پسته اصلاح شده نهالی است که پیوند‌های خاصی در آن‌ها ایجاد شده و نمونه‌های آن به شدت بهبود یافته‌اند. اگر قصد خرید نهال پسته را دارید و می خواهید از آفات درخت پسته در امان باشید، ما به شما نهال پسته اصلاح شده را پیشنهاد می کنیم.

در واقع نهال پسته اصلاح شده در برابر انواع بیماری‌ها مقاومت بسیار بیشتری از خود نشان می‌دهند و در مقایسه با دیگر نهال‌های درخت پسته کیفیت بسیار بالاتری دارد. این نهال‌ها تقریباً در سال‌های اول باردهی خود را آغاز می‌کنند، محصول مرغوب‌تری دارند و سود های بسیار بالایی برای باغداران خواهند داشت. جهت خرید نهال پسته اصلاح شده به متخصصین در این زمینه مراجعه نمایید. مستر نهال مفتخر است بهترین نهال‌ پسته اصلاح شده را در اختیار شما باغداران گرامی قرار دهد.

قیمت نهال پسته اصلاح شده در مستر نهال

نهال پسته اصلاح شده علاوه بر این که با جدیدترین متدهای روز دنیا آماده شده اند و تحت نظر کلینیک گیاه پزشکی و همچنین مهندس کشاورزی قرار گرفته‌اند، باردهی مناسب و کیفیت محصول بسیار خوبی دارند. در صورتی که تمایل به خرید یا حتی اطلاع از قیمت نهال های اصلاح شده پسته دارید می‌توانید به سایت ما مراجعه کرده و با شماره‌های موجود در این سایت تماس حاصل نمایید.

مستر نهال علاوه بر عرضه انواع نهال میوه به شما باغداران عزیز، آماده ارائه هرگونه مشاوره خرید و راهنمایی های مربوط به احداث باغ و آفات مربوط به درختان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیفات محدود

فقط برای امروز