آفات درخت گردو

آفات درخت گردو

آفات درخت گردو

درخت گردو یکی از انواع نهال هایی است که در مناطق معتدل رشد می کند. در صورتی که این نهال نیازهای اصلی اش را دریافت نکند، بدون شک دارای آفات خواهد شد. به همین دلیل بهتر است اطلاعات کافی در زمینه پرورش این نهال و راه های مقابله با بیماری های این درخت را مدنظر داشته باشید. در ادامه شما را با انواع آفات درخت گردو آشنا خواهیم کرد.

دفع آفات درخت گردو

اگر چه درخت گردو، درختی مقاوم است، اما امکان تولید آفت برای هر نوع درخت وجود دارد. یکی از روش های رایج مبارزه با آفات درخت گردو، سم پاشی است.

البته این روش در عین این که می‌ تواند آفات را از بین ببرد، به دلیل ترکیب شدن با میوه درخت و آلودگی ‌هایی که می ‌تواند برای محیط زیست ایجاد کند، توسط بسیاری از اساتید علم کشاورزی، ممنوع شده است.

به همین دلیل بهترین راه دفع آفات گردو، پیشگیری از به وجود آمدن آن ها است. بنابراین از همان ابتدا در خرید نهال گردو دقت کافی را به خرج دهید و از سلامت آن مطمئن شوید. قطعاً مهیا کردن شرایط مناسب برای این درخت می تواند آن را در برابر هر نوع آفتی محفوظ بدارد.

آفات مهم درختان گردو

از مهمترین آفات درخت گردو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1-    آفت لکه سیاه

این آفت در اثر رطوبت زیاد نهال به وجود می آید. مهمترین اقدام برای دفع این آفت کاشت درخت گردو در مناطق معتدل کشور است. اگر درخت دچار چنین آفتی شد، باید برگ ها و میو های آن را جدا کنید و به طور کامل آتش بزنید.

روش دیگر سه نوبت سمپاشی است. نوبت اول در اواسط پاییز ، نوبت دوم در اسفند ماه و نوبت سوم در بهار است.

2-    بلایت گردو

از دیگر آفات درخت گردو، بلایت گردو است. این بیماری باکتریایی نیز باعث ایجاد لکه های سیاه روی میوه های درخت می شود. روش مبارزه با این آفت درست مطابق با روش قبلی است.

3-    پوسیدگی ریشه گردو

منشا این آفت، خاکزی است. این بیماری در مناطقی که خاک به خوبی زهکشی نشده به شدت رخ می دهد و در مدت خیلی کوتاه نهال را به طور کامل از بین می برد.

از راه های مقابله با این آفت، استفاده از پاراداکس است. در این روش نباید از سیستم آبیاری غرقابی برای نهال استفاده کرد.

4-    ویروس ها

یکی دیگر از آفات درخت گردو، ویروس ها هستند؛ این آفت قدرت باروری درخت را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد. از علائم دچار شدن درخت به ویروس، می توان به زرد و پژمرده شدن برگ ها اشاره کرد.

تنها راه مبارزه با این آفت این است که شاخه های آسیب دیده را به طور کلی از بین ببرید یا از روش پیوند سالم استفاده کنید تا نهال بار دیگر جان بگیرد و شروع به میوه دهی کند.

5-    تاج گل

آفت تاج مانند تومور است و روی ریشه و ساقه درخت ایجاد می شود. در ابتدا این تومورها کوچک هستند، ولی اگر اقدامی برای از بین بردن آن ها نکنید، بدون شک سفت شده و نهال به طور کامل از بین می رود.

مرتب کردن نهال ها پیش از کاشت، از مهمترین اقداماتی است که می توانید برای پیشگیری از دچارشدن درخت به این بیماری انجام دهید.  اگر نهال دچار چنین آفتی شد، باید شاخه های آسیب  دیده را ببرید تا ناحیه های سالم به آن دچار نشوند.

6-    انواع مشترک آفات درخت گردو در جهان

در ادامه انواع مشترک آفات درخت گردو در جهان را طبق دسته بندی های مختلف ذکر خواهیم کرد:

●      کرم‌ ها

کرم گردو، یکی از  مهمترین آفات درخت گردو در جهان است که باعث ریزش محصول نارس درخت می شود. فصل ورود این کرم ها، پایان ماه اردیبهشت و ماه خرداد است.

از روش های مبارزه با این آفت می توان به سم پاشی و جدا کردن میوه های آسیب دیده اشاره کرد. انواع این کرم ها عبارتند از:

  • کرم گردو
  • کرم میوه

˂      شپشک‌ ها

از دسته بندی دیگر آفات درخت گردو، شپشک است که به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

«       شپشک گردو

این آفت بر سطح میوه تخم گذاری کرده و به داخل میوه جهت تغذیه نفوذ می کند. این شپشک باعث ریختن میوه نارس می شود. برای مقابله با این آفت می‌توان از اسپری کردن محلول‌های آفت کش در هر هفته استفاده کرد تا به طور کامل از بین بروند.

«       شپشک توت

این شپشک ترکیبی از  نوع نر با رنگ سفید و نوع ماده با رنگ زرد است. بیشترین آسیب این آفت  به تنه درخت است. از راه های مبارزه با این شپشک روغن ‌مخصوصی است که به قسمت آسیب دیده تزریق می شود.

«       شپشک قرمز گلابی

این شپشک دقیقا مشابه با نوع قبلی است با این تفاوت که نوع ماده، قرمز رنگ گزارش شده است.

 

˂      پروانه فری

این آفت پروانه ای سفید رنگ با لارو صورتی است که از داخل پوسته درخت غذای خود را تامین می کند. از جمله آسیب های وارده، زرد شدن و پژمرده شدن برگ ‌های درخت است. برای مقابله با این نمونه آفات درخت گردو می توان از آفت کش های مخصوص در بازار استفاده کرد.

یکی از نمونه های پروانه فری در زیر ذکر شده است:

  • مگس پوستخوار

˂      کنه‌ ها

یکی از آفات سرسخت در درخت گردو، کنه ها هستند. این آفت را می توانید در پوسته تنه درخت و نهال ببینید. از نشانه های هجوم کنه به درخت گردو، سیاه شدن برگ ها است. سم پاشی و استفاده از کنه کش، راه هایی برای مقابله با این آفت می باشند.

از جمله آفت کنه می توان به موارد زیر اشاره نمود

  • کنه زرد
  • کنه قرمز

˂      شته گردو

از دیگر آفات درخت گردو ، شته گردو است. این شته از شیره درخت گردو تغذیه می کند و محل زندگیش در زیر برگ ها است. این آفت بیشتر در فصول گرم سال مثل اواخر فصل بهار و فصل تابستان به درخت هجوم می آورند. اگر کیفیت گردو شما پایین آمده یا به طور مداوم برگ ریزان دارید، مطمئن شوید که دچار آفت شته شده اید.

استفاده از حشره کش یا اضافه نمودن محلول سم به خاک از جمله راه های مقابله با چنین آفاتی است. از جمله نمونه های شته می توان به موارد زیر اشاره نمود:

«       ابریشم باف ناجور

زمان تخمک گذاری این شته در فصول سرد سال است. اگر دیر به فکر از بین بردن چنین آفتی بیفتید، قطع کامل درخت حتمی است.

«       سوسک شاخک بلند

تو خالی شدن تنه درخت گردو از جمله نشانه های هجوم سوسک شاخک بلند به درخت است. به کار بردن محلول‌هایی مثل کربن بی سولفات می تواند در از بین بردن این آفت تاثیر بگذارد.

«       کچلی گردو

صدمه اصلی که این آفت به درخت وارد می کند، نابود کردن برگ های درخت است. تغییر رنگ و ریزش برگ ها می تواند نشان از هجوم چنین آفتی به درخت باشد. از محلول ها و آفت کش ها برای هر چه سریع تر از بین رفتن آن ها استفاده کنید وگرنه مجبور به قطع درخت خواهید شد.

خرید نهال گردوی اصلاح شده

نهال گردوی اصلاح شده انواعی از نهال‌ها هستند که میوه‌هایشان پرطرفدار و بسیار مغذی است. در واقع از پیوند ژنوتیپ‌های متفاوت نهال‌های گردو، انواع نهال گردوی اصلاح شده به وجود آمدند.

 

-خصوصیات

خصوصیات درخت گردو اصلاح شده به قرار زیر است

  • مقاوم بودن در برابر عوامل جوی
  • مقاوم نسبت به بیماری و آفات

-فاصله کاشت

-فاصله کاشت نهال های گردوی اصلاح شده به صورت 7*7 یا 6*6  است.

-کشور سازنده

دو کشور ایران و آمریکا

-شکل گردو

به صورت گرد می‌ باشد.

-ضخامت پوست چوبی

پوستی کاملا متصل و خشبی

-تحمل خشکی

این نوع نهال بسیار کم توقع است و به آبیاری زیادی نیاز ندارد. در فصل بهار هر 10 روز یک بار و در تابستان هفته ای یک بار آب دادن به آن کافی است.

-مقاومت در برابر آفت

بسیار مقاوم

-حداکثر باردهی در هر هکتار

حدود 6 تن

 قیمت نهال گردو اصلاح شده در مستر نهال

تهیه نهال گردو اصلاح شده با دردسرهایی رو به رو است؛ چرا که باید به دنبال نهالستانی بزرگ و مطمئن بگردید. مستر نهال یکی از بهترین گزینه‌ها در این زمینه است. تجربه خرید درخت گردو از این مجموعه به شما کمک می کند بهترین محصول را با کیفیتی برتر تهیه کنید.

برای اطلاع از به روز ترین قیمت درخت گردو، با مستر نهال ارتباط برقرار کنید و علاوه بر اطلاع از آخرین قیمت، با کارشناسان به صورت رایگان مشورت کنید. با ما باغی پر بازده همراه با محصولی مرغوب را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیفات محدود

فقط برای امروز