آفات درخت گیلاس

آفات درخت گیلاس

آفات درخت گیلاس

نهال گیلاس از میوه‌های پرطرفدار و زیبا در فصل تابستان به شمار می‌رود و از آن‌جایی که درخت گیلاس پربار بوده نگهداری از این درخت سخت‌تر از سایر درختان است و به دلیل حجم زیاد بار این درخت، آفات  به این درختان هجوم می‌آورند.

در این صفحه همراه ما باشید تا از مشخصات درخت گیلاس، انواع  و همچنین دفع آفات این درخت و روش مبارزه با آن  را برایتان شرح دهیم.

مشخصات نهال گیلاس

گیلاس میوه تک‌دانه و بسیار خوشمزه و لذیذ است و در فصل تابستان میوه این درخت می‌رسد که نهال این درخت بسیار مقاوم و تنومند رشد می‌کند.

در زمان بلوغ تنه‌ی این  درخت به ۱.۵ متر هم  می‌رسد و میوه این درخت از لحاظ ظاهری تقریباً گرد و به شکل قلب است.

قطر گیلاس دو سانتی‌متر است و دارای تنوع رنگ از زرد خالص تا سرخ و سیاه که از آن برای تهیه کمپوت، مربا و تازه خوری استفاده می‌کنند.

عمر درخت گیلاس معمولاً بین ۲۰ تا ۴۰ سال است و مقاومت و استحکام زیاد این نهال در شرایط آب و هوایی سرد و گرم باعث شده تا باغداران از این نهال استفاده کنند.

انواع نهال گیلاس

اگر تصمیم به کاشت درخت گیلاس برای باغ و حیاط منزل خود دارید باید بدانید که درخت گیلاس دارای انواع مختلف است از جمله گیلاس دل آکارا، گیلاس تک‌دانه هارت، گیلاس خوشه‌ای، گیلاس سیاه مشهد، گیلاس زرد ارومیه، گیلاس زرد موزی از انواع درخت گیلاس هستند.

اگر برای کاشت درخت گیلاس دلا کارا را انتخاب کردید، باید بدانید که زمان رسیدن میوه این درخت در اواخر تیر ماه است و دارای میوه‌های درشت و ماندگاری زیاد در سردخانه است به طوری که این میوه خیلی کمیاب و بسیار بازار پسند است.

●      نهال گیلاس تکدانه هارت

زمان رسیدن میوه این درخت اواخر خرداد ماه است که ماندگاری بالا دارد.

●      نهال گیلاس خوشه‌ای

میوه این نهال بسیار درشت است که این درخت بسیار پر بار بوده و ماندگاری زیادی در بازار دارد.

●      نهال گیلاس سیاه مشهد

میوه نهال گیلاس مشهد مانند سایر نهال‌ها در اواخر تیر ماه می‌رسد که این میوه بازار خرید چندانی ندارد زیرا دارای ماندگاری طولانی نیست.

●      نهال گیلاس زرد ارومیه

میوه این نهال بافت بسیار محکمی دارد و شکل آن به صورت قلب است و قابلیت حمل و نقل متوسط را دارد.

●      نهال گیلاس زرد موزی

رسیدن میوه این نهال در اواسط تیرماه است به طوری که این  درخت بسیار پربار و زود بازده بوده و میوه‌ای درشت با پوست سفت دارد.

شما می‌توانید انواع این نهال‌ها را از نهالستان مستر نهال برای کاشت ویا باغ خود  خریداری  کنید زیرا یکی از بهترین عرضه کننده نهال در بازار محسوب می‌شود.

آفات مهم نهال گیلاس

از آفات مهم درخت گیلاس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

●      مگس گیلاس

این آفت  بیش‌ترین و خسارت زاترین آفت در بین آفت‌ها است که به شکل مگسی کوچک می‌ماند و یک نقطه یا نوار زرد در پشت خود دارد.

●      کنه قرمز اروپایی

بیش‌تر باغ‌ها دارای آفت هستند که  کنه قرمز اروپایی معمولاً در اکثر مواقع بر روی درختان دیده می‌شود که به باغ‌ها خسارت‌های زیادی وارد می کند.

این  آفت دارای رشد و تکثیر زیاد و بسیار تهاجمی است و به همین دلیل برخی از باغ‌ها محصولات کم‌تری برداشت می‌کنند زیرا نتیجه خسارت زدن این آفت به درختان است.

●      سرخرطومی گیلاس

این آفت به شکل سوسک قهوه‌ای روشن است و بدنی خرطومی شکل دارد و حدود ۱ سانتی‌متر است که اگر در باغ‌ها دیده شود در همان سال باعث ضرر و خسارت زیاد به باغ می‌شود.

اگر درختان دچار این آفت شوند منجر به  ریزش و خشک شدن میوه از درخت می‌شود که در سال بعد ممکن است درخت میوه ندهد.

●      کرم سفید ریشه

گیلاس در برابر گرفتن آفت کرم سفید ریشه بسیار حساس است و این آفت در ریشه و در خاک وجود دارد که مواد مغذی و معدنی ریشه را می‌گیرد در نتیجه این کار باعث نفوذ قارچ‌ها و عوامل بیماری زا در ریشه می‌شود که تنه درخت را دارای عمق و خراش کرده و به مرور زمان درخت گیلاس را خشک می‌کند.

از دیگر آفات نهال گیلاس به کرم خراط،  کرم ساقه‌خوار،  شته و شپشک که این آفات به میوه درختان و درخت آسیب می‌رسانند، می‌توان اشاره کرد.

دفع آفات نهال گیلاس

درخت گیلاس را انواع آفات می‌توانند مورد هجوم قرار دهند و انواع مختلفی دارند که ما به چند مورد از آن‌ها اشاره کرده و روش مبارزه هر کدام از این آفات را برایتان توضیح می‌دهیم.

●      دفع آفت مگس گیلاس

با وارد شدن مگس گیلاس به درون میوه اگر میوه درخت رسیده باشد دیگر دفع این آفت غیر ممکن است که شما باید در هنگام نخودی بودن میوه از نفوذ این آفت به میوه خودداری کنید.

در این شرایط نهال گیلاس را باید دو مرتبه سم پاشی کرده که در نوبت دوم باید ۲۰ روز از نوبت اول سم‌پاشی گذشته باشد و بعد اقدام به سم‌پاشی نوبت دوم کنید.

برای کاهش این آفات از یخ آب زمستانه و یا شخم بهاره استفاده کنید و بهتر است برای دفع این آفات تحت نظر پزشک گیاه سم مورد نظر را برای دفع آفات از روی درختان استفاده کنید.

●      دفع آفت سرخرطومی گیلاس

برای دفع این آفت باید بعد از زدن برگ روی درخت بلافاصله سمپاشی صورت گیرد که این آفت‌ها با سموم دیازینون، کلرپیریفوس، فن والریت و ذالنون در هنگام سم‌پاشی از بین می‌روند و انجام این کار برای سال آینده نیز مفید بوده و درختان با آفت کم‌تری روبرو هستند.

●      دفع آفت کرم برگ‌خوار

اگر این آفات را در روی درخت دیدید حتما باید از سموم فن والریت، دیازینون، کلرپیریفوس استفاده کنید زیرا اگر حشرات از پیله خود بیرون بیایند و به بلوغ برسند دیگر مبارزه و دفع این حشرات شرایط را بسیار سخت می‌کند و باید از تله نوری استفاده کرد زیرا در این شرایط تله نوری بهتر از سم‌پاشی جواب می‌دهد.

●      دفع آفت کرم ساقه‌خوار

برای از بین بردن این آفت، شاخه درختان باید حتما در زمستان و به روش اصولی هرس شوند و برای نابود کردن آفت و کاهش آن می‌توان ازسم‌هایی همچون دیازینون، فوزالن، تیودیکارب، ایندوکساکارب استفاده کرد.

خرید نهال گیلاس اصلاح شده

نهال گیلاس اصلاح شده جزء نهال‌های راحت برای کشت است که  کشاورزان و باغداران برای به سود رسیدن و به فروش رساندن محصولات خود این نهال را خریداری می‌کنند.

اگر کشت نهال به صورت بذر و یا قلمه زنی صورت گیرد زمان طولانی‌تری باید منتظر به بار نشستن این نهال شد، برای همین باغداران  این نهال را خریداری می‌کنند.

اگر تصمیم به خرید نهال گیلاس اصلاح شده را دارید بهتر است آن را از نهالستان مستر نهال که نهال‌های خود را با بالاترین کیفیت در بازار عرضه می‌کند،  با ۱۰ درصد تخفیف و به صورت توافقی خریداری کنید.

قیمت نهال گیلاس اصلاح شده در مستر نهال

میوه درخت گیلاس معمولاً در اواسط تیرماه می‌رسد که می‌توان آن را برداشت کرد وبا قیمت مناسبی به فروش رساند به همین دلیل  کشاورزان و باغداران برای پر بازده بودن میوه این محصول آن را خریداری می‌کنند تا از سود دهی بسیاری برخوردار شوند.

قیمت نهال گیلاس به عوامل مختلفی از جمله نوع نهال، کمیاب بودن نهال گیلاس و پرفروش و کم فروش بودن آن بستگی دارد که نهالستان مستر نهال انواع نهال‌های خود  را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت عرضه می‌کند.

شما باغداران و کشاورزان عزیز می‌توانید نهال‌های مورد نظر خود را از جمله نهال گیلاس اصلاح شده با ۱۰ درصد تخفیف و با قیمت به صرفه تهیه کنید و میوه این نهال را در صورت پرورش با قیمت مناسب به فروش برسانید.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیفات محدود

فقط برای امروز