مراحل احداث باغ گردو

مراحل احداث باغ گردو

مراحل احداث باغ گردو

احداث باغ گردو یکی سرمایه‌گذاری ‌های کم‌‌ریسک و بلند‌مدت است و به دلیل تقاضای بالای این محصول، کاشت و پرورش کم‌‌دردسر یکی از بهترین گزینه‌‌ها برای کاشت نهال است. جهت راه‌اندازی چنین باغی باید هزینه احداث باغ گردو و اصول اولیه در کاشت را در نظر گرفت.

همچنین تعداد خرید نهال گردو در هر هکتار از زمین زراعی یکی از نکات مهم در راه‌اندازی باغات گردو محسوب می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد. اگر قصد احداث باغ گردو را دارید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

نحوه احداث باغ گردو

برای احداث یک باغ گردو، باید نحوه احداث آن را بدانیم. نحوه احداث نیاز به طی کردن مراحلی دارد که باید با دقت آن‌ها را سپری کرد. مراحل زیر را گام‌به‌گام اجرا کنید تا در این کار موفق شوید:

  • مکان یابی

اولین نکته در احداث باغ گردو مکان کاشت است. چرا که رشد درخت گردو در هر نقطه ای با هر شرایط آب‌و‌هوایی امکان‌پذیر نیست، علاوه هزینه احداث باغ گردو بسته به شرایط متفاوت است. بنابراین می‌توان گفت بهترین نقطه ایران برای کاشت گردو، مناطق جنوبی کشور است.

  • اقلیم

درخت گردو در آب و هوای مدیترانه‌ای ( تابستان معتدل و  زمستان سرد) به خوبی رشد می‌‌کند. حرارت لازم برای محصول دهی درخت گردو دمای بین 18 تا 22 درجه و حداکثر 35 درجه است. مینیمم دمایی که درخت گردو می‌تواند تاب آورد 20- درجه است.

  • خاک

طبق اصول احداث باغ گردو، این درخت باید در خاک نیمه سنگین، شنی و رسی با عمق حداقل 3 متر کاشت شود. البته خاک لومی نسبت به خاک شنی مناسب تر است چرا که رطوبت موجود در خاک را حفظ می‌کند و به طور قابل توجهی مصرف آب را کاهش می‌دهد. سایر فاکتورهای دیگر خاک مثل شوری با فاکتور 4 میلی موس بر سانتی متر و  PH با فاکتوری بین 5.6 تا 5.7 می باشد.

  • آب

میزان آب مورد نیاز برای درخت گردو بین 8 تا 10 هزار متر مکعب برای هر هکتار در کل یک سال است. اگر از تکنولوژی آبیاری قطره ای استفاده می کنید 6 تا 8 هزار متر مکعب برای هر هکتار در یک سال کافی است.

یکی از بهترین روش های آبیاری درخت گردو، آبیاری تحت فشار است. روش بابلر یکی از روش های آبیاری تحت فشار است. این روش می تواند محدودیت های خاک را به حداقل برساند و از روش آبیاری قطره ای به طور موثرتری استفاده کند.

در این روش هر بار میزان کمی آب به صورت مرتب به گیاه داده می شود. بهترین بهره برداری در روش آبیاری قطره ای احداث دو گودال کوچک دایره ای به فاصله نیم متر و یک متری از درخت گردو است، به طوری که آب در آن جمع شود.

  • شیب

بهترین شیب برای کاشت درخت گردو، شیب های جنوبی است، چرا که باعث گل دهی بهتر درخت می شود و در نهایت تولید بار بیشتر خواهد شد.

  • طراحی زمین

برطبق اصول احداث باغ گردو، علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، پیاده کردن نقشه ی کاشت برای حساب کردن تعداد کل خرید نهال گردو نیز از عوامل مهم محسوب می شود که باید مدنظر گرفته شود.

  • الگوی کشت

منظور از الگوی کشت، یعنی طوری نهال ها را کشت کنید که تمامی درختان نور کافی دریافت کنند. بنابراین زمانی که هر درخت را می کارید باید فاصله مناسب را در نظر بگیرید تا همه درختان نور کافی دریافت کنند و ریشه ها فضای کافی برای رشد داشته باشند. متداول ترین الگوهای کاشت به صورت زیر هستند:

  • مثلثی
  • لوزی
  • داربستی
  • مربعی
  • مستطیلی

در هنگام خرید نهال گردو دقت داشته باشید که تراکم درختان باید به اندازه ای باشد که عبور و مرور باغبانان برای کاشت و برداشت مقدور باشد. بهترین موقعیت برای کاشت درخت گردو، فواصل 7*7 متر است و اگر گردو از نوع بذری باشد، فاصله 10*10 متر با شکل مربعی بهترین حالت است. اگر باغ در سطح شیب دار قرار داشته باشد، برای هر نهال درخت گردو 6 متر و برای هر درخت گردوی بذری 8 متر فاصله در نظر بگیرید.

  • گرده افشانی درختان :

درخت گردو توسط باد گرده افشانی می کند. همین امر باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه احداث باغ گردو دارد.

  • تهیه بستر مناسب برای رشد درخت گردو

اگر موارد زیر در تست خاک شما وجود داشت، یعنی خاک، مناسب برای کشت است:

  • رطوبت در همه قسمت‌های خاک یکنواخت باشد.
  • موانع فیزیکی و زهکشی وجود نداشته باشد.
  • پستی‌ها و بلندی‌های زمین باید از بین برده شود.
  • کود مناسب برای تغذیه ی خاک وجود داشته باشد.
  • تهیه چاله

برای هر درخت گردو  باید گودالی آماده کنیم. دقت کنید که گودال‌ها باید یک فصل زودتر از زمان کاشت نهال آماده شوند. عمق گودال بسته به نوع خاک و سایز ریشه درخت دارد. پس بعد از خرید نهال گردو،  ابتدا سایز ریشه‌ها را اندازه بگیرید و سپس مطابق با آن، عمق گودال را حفر کنید. گودال ها باید بین 30 تا 60 سانتی متر از نوک ریشه درخت فاصله داشته باشد.

  • زمان کاشت

بهترین زمان برای کاشت نهال گردو از اوایل بهمن تا انتهای سال است. البته در مناطق سردسیر زمان کاشت، اوایل فصل بهار خواهد بود.

  • نحوه کاشت

پس از خرید نهال گردو و آماده سازی زمین، نوبت به کاشت می‌رسد. نهال را وسط گودال قرار دهید و خاک را به آرامی در اطراف آن بریزید. در پایان ضربه‌ای بر روی خاک بزنید تا سفت شود و هیچ هوا دهی برای انتقال به ریشه وجود نداشته باشد.

بعد از کاشت نهال، فرآیند سربرداری انجام می شود. در این روش درخت را از ارتفاع 80 تا 120 سانتیمتری با زاویه 45 درجه برش می زنند و بر روی محل برش، چسب باغبانی زده می شود. این عمل به تقویت و رشد گیاه کمک می‌کند .

  • نگهداری و کود دهی :

منظور از نگهداری از درختان گردو، همان شخم زدن سالیانه خاک، کوددهی به خاک و در صورت نیاز هرس درختان است. گاهاً نیاز است که شما درختانی را به طور کامل هرس کنید و از نو خرید نهال گردو را در برنامه‌تان بگنجانید. کود شیمیایی برحسب سن درخت گردو انجام می‌شود. میانگین کوددهی سالیانه بین ۱ تا ۵ کیلو ازت خالص، در دو نوبت است. نیمی در اوایل فرودین و مابقی یک ماه بعد کوددهی اولیه انجام می‌شود.

  • برداشت محصول

معمولا زمان برداشت گردو از اواخر شهریور تا اوایل مهرماه می‌باشد. حدود 80 درصد از پوست سبز رنگ روی گردوها  ترک می‌خورد که نشان از رسیده بودن گردو است.

کلام پایانی

احداث باغ گردو احتیاج به اطلاعات کافی از جوانب مختلف دارد که در این مقاله تنها به یک سری مطالب کلی اشاره شد. به شما توصیه می‌کنیم قبل از وارد شدن به این عرصه، تمامی امور از جمله هزینه احداث باغ گردو و دیگر موارد را مدنظر داشته باشید.

بدین منظور می‌توانید از یک مشاور احداث باغ گردو کمک بگیرید تا راهنمایی‌های لازم در این زمینه به شما داده شود. مجموعه مستر نهال دارای سابقه‌ای درخشان در زمینه احداث باغ گردو است که به طور کامل شما را در چگونگی پیاده سازی باغ گردو کمک می‌کند.

همچنین این مجموعه راهنمایی‌های لازم را در به کارگیری بهترین شیوه‌ها برای به حداقل رسیدن هزینه احداث باغ گردو می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان تیم مستر نهال تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیفات محدود

فقط برای امروز