مشخصات نهال گردو خوب و سالم

مشخصات نهال گردو خوب و سالم

مشخصات نهال گردو خوب و سالم

در صورتی که شما از تاثیرات تهیه نهال گردو مرغوب و میزان سود دهی آن آگاه شوید، به کِشت آن تمایل پیدا می کنید. خوشبختانه، امروزه به دلیل وجود نهالستان ‌ها، خرید نهال گردو ساده شده است. در کشور ما همواره نهال گردو پر طرفدار بوده و خرید و فروش آن در سطح کلان انجام می پذیرد.

پیشینه کاشت گردو قدمتی هزاران ساله دارد. شواهد تاریخی نشان می دهند که میوه گردو به ایران باستان تعلق داشته است. در گذشته، گردو فقط برای مصرف پادشاهان و درباریان کِشت می شد. به همین دلیل این محصول را در کل دنیا به نام یک محصول ایرانی می شناسند. همچنین این محصول باغی در مسیر جاده ابریشم و بین آسیا و خاورمیانه نیز تبادل می شد.

درخت گردو در مقابل سرمای زمستان مقاوم است، اما به سرمای بهاره حساسیت نشان می دهد. نهال‌ های گردو دارای نژاد های متعددی هستند که انتخاب هر یک از ارقام آن، بر اساس اقلیم ‌‌های مورد نظر می ‌باشد. کِشت گردو بسیار کم هزینه و سود ده است. به دلیل این که بازار عرضه گردو پر رونق است و مصارف آن وسعت زیادی را در بر می گیرد.

نهال گردو

تهیه و کاشت نهال گردو از نظر اقتصادی بسیار به صرفه است. برای کاشت این محصول نیاز به سرمایه زیاد دیده نمی شود و عمر ثمر دهی آن نیز بالا می باشد. امروزه با پیشرفت علم و اصلاح های صورت گرفته روی این نهال ها، کشاورزان به سرعت به سود دهی مناسب خواهند رسید.

از دیگر مزایای کشت گردو، فروش بالای این محصول به دلیل تقاضای بالای آن می باشد. درخت این محصول به دلیل مقاوم بودن، یکی از گزینه های مناسب برای کشت است. برخی از نژاد های این درخت، می تواند به راحتی دما های زیر صفر درجه سانتی گراد را تحمل کنند. نهال این محصول با توجه به تنوع بالایی که دارند، در اکثر مناطق کشور مان قابلیت کشت دارند.

برای رشد یک نهال گردو خوب، باید شرایط زراعت مساعد باشد تا روند رشد این درخت به شکل کامل انجام شود. یک نهال جوان گردو با مراقبت صحیح کشاورز، می تواند در زمانی کوتاه به ثمر دهی و سود اقتصادی دست پیدا کند.

یکی از ویژگی های مهم‌ نهال گردو مرغوب ، برگِ ریز آن است. مغز گردو درون یک پوسته چوبی قرار دارد و اطراف آن پوسته، توسط یک پوشش سبز احاطه شده است. این پوشش سبز در صنعت رنگ بسیار مهم و کاربردی است.

مغز گردو، لبریز از مواد مغذی ‌و املاح معدنی است. از مهم ‌ترین مواد آن می توان به فیبر، پروتئین، انواع ویتامین و آنتی اکسیدان ها اشاره نمود. گردو های با کیفیت، به شکل خام و به عنوان یکی از مواد غذایی لوکس به کار می روند. اغلب افراد از این مغز برای طبخ انواع غذا ها استفاده می ‌کنند.

از مهم‌ ترین کاربرد های غذایی گردو، می ‌توان به خورش فسنجان و شیرینی باقلوا اشاره نمود. البته از این محصول استفاده های دیگری نیز می شود. از روغن دانه آن برای درمان تعدادی از بیماری ‌ها استفاده می شود.

تشخیص نهال گردو خوب

محصول گردو خواصی دارد که از لحاظ علمی برای سلامتی انسان ها مفید واقع می شود. به همین دلیل، بسیاری از کشاورزان در پی احداث باغ مملو از درختان گردو هستند. اما برای انجام این کار نکاتی وجود دارد که در زمان تهیه نهال گردو باید رعایت کنید. شما می بایست نهال گردو خوب را از لحاظ بافت و ساختار بررسی کنید تا از سلامت آن مطمئن شوید.

در ابتدا توصیه می شود که برای تهیه یک نهال گردو مرغوب و با کیفیت، به نهال ستان های معتبر مراجعه شود. سپس باید به میزان عمرِ نژاد گردویی که مد نظر دارید، توجه کنید. یک نکته مهم دیگر، توجه به میزان دوام آن ها در برابر انواع آفات است. چون که در صورت مبتلا شدن درخت گردو به آفت ها و بیماری هایی آن، هزینه هایی بالایی را به باغداران تحمیل می کند.

ویژگی های نهال گردو مرغوب

  • نهالی سالم است که ریشه های آن خشک نباشند. این مورد اولین عامل در انتخاب یک نهال سالم است.
  • ریشه های این نهال، نباید سیاهی داشته باشند. این عامل هشداری برای بیمار بودن نهال گردو می باشد.
  • یک نهال گردوی مرغوب، تنه ای با رنگ سبز دارد. رنگ تنه نهال نباید تیره و یا خیلی روشن باشد.
  • اگر یک نهال گردو، تنه ای خشک داشته باشد، قطعا آن نهال نا مرغوب است.

شما به عنوان یک باغدار می بایست با ویژگی های یک نهال گردو سالم آشنایی داشته باشید. نهالی برای شما مناسب است که با محل کاشت مورد نظر شما سازگاری داشته باشد. خرید یک نهال دیر گل، برای مناطقی با شرایط آب و هوایی گرم و خشک مناسب نیست.

مقاومت بالای نهال در مقابل تغییرات جوی، آفات و بیماری ها از دیگر موارد مهم در خرید نهال گردو به حساب می آید. یکدست بودن محصول و بدون آفت بودن آن از مهم ترین نتایج انتخاب یک نهال مرغوب است. یک نهال استاندارد، نهالی است که شناسنامه داشته باشد و دارای گواهی بهداشت نیز باشد.

یک نهال گردو سالم باید از هر نظر، ظاهری سالم و شاداب داشته باشد. همچنین ریشه آن باید ریز و مویی باشد تا جذب رطوبت آن بالا برود.

پیوند نهال گردو

با پیوند زدن هر درخت، می ‌توان ژنتیک آن را اصلاح نمود تا کیفیت محصول بدست آمده، افزایش پیدا کند. اما در زمان پیوند زدن یک درخت گردو، ممکن است بعضی از ویژگی‌ های آن و قیمت نهال گردو تغییر کند. این تغییر، میزان ثمر دهی آن را تحت تأثیر قرار می دهد.

اگر احساس کردید که با پیوند زدن، کیفیت گردو ها کاهش یافت و یا آن نهال دچار تضعیف شد، باید مجددا پیوند بزنید. برای این کار می بایست از یک درخت گردو بزرگ، استفاده کنید تا قدرت آن نهال افزایش پیدا کند.

یک نهال گردو برای آن که ثمر دهد، باید از مراقبت کافی نیز برخوردار باشد. برای به ثمر نشستن یک درخت، باید مراقبت هایی مانند هرس کردن، آبیاری، کود دهی، پیوند زنی و خاک‌ دهی با دقت و به شکل منظم انجام دهید. نور دریافتی درختان نیز باید کافی باشد.

موارد زیر مهم ترین شیوه های پیوند نهال گردو را بیان می کنند:

  • پیوند تاجی
  • وصله ‌ای
  • امگا
  • اسکنه
  • شکمی یا تی

دو روش کلی برای بُرش دادن، جهت پیوند زدن وجود دارد. این روش ها، برش پاشنه ‌دار و برش ساده می باشند. اگر هدف شما از پیوند نهال گردو، سود دهی و میزان برداشت بیشتر است، توصیه می شود از برش پاشنه ‌دار برای ایجاد شیار استفاده کنید. در این نوع برش، سرعت بالا در جوش خوردن پیوند با نهال است.

برش ‌های ساده، به دلیل آهسته بودن فرایند جوش خوردن، معمولا برای پیوند زدن توصیه نمی شوند.

ارقام درجه یک نهال گردو در مستر نهال

گل های نهال های گردو در اوایل فصل بهار رشد می کنند. محصول نهال گردو خوب نیز در پایان فصل تابستان و شروع فصل پاییز، بسته به محل کشت، قابل برداشت هستند. ویژگی های یک نهال گردو مرغوب، با نژاد آن کاملا مرتبط است. اگر قصد دارید نهال گردو تهیه کنید، بدانید بالا بودن قیمت نهال گردو، دلیلی بر مرغوبیت بودن آن نخواهد بود.

از منظر علم و تجربه، خصوصیات یک نهال گردو خوب، متفاوت است. برخی از افراد، بهترین نوع درخت گردو را، درختی معرفی می کنند که بیشترین میزان ثمر دهی داشته باشد. عده ای دیگر نیز  بیان می کنند که دوام بالا، سازگاری با انواع شرایط آب و هوا و همچنین مقاومت در برابر بیماری را از دیگر دلایل انتخاب درخت گردو می دانند.

در کل نهال های گردو به سه دسته اصلی تقسیم بندی می شوند:

  • نهال گردو برای مناطق معتدل
  • نهال گردو برای مناطق سرد سیر
  • نهال گردو برای مناطق گرم سیر

امروزه نهال های مختلفی از گردو ها تولید و کاشته می شوند. هر نهال برای منطقه ای خاص از کشور، ثمر دهی مناسبی خواهد داشت. به همین دلیل، کاشت نهال مورد نظر باید بر اساس منطقه کاشت مورد نظر انتخاب شود. البته نهال گردو را بر اساس مغز آن نیز تقسیم بندی می کنند. مغز این میوه را به دو نوع مغز سفید و مغز سیاه دسته بندی می کنند.

تقسیم بندی نهال ها بر اساس نژاد، موارد زیر هستند:

  • نهال گردو چِندلِر
  • فرنور
  • فرانکت
  • خوشه ای پا کوتاه
  • کانادایی

●    ژنوتیپ برتر

●    خوشه ای فرانسه

●    تو سرخ

●    یالووا

●    هارتلی

 

کلام پایانی

توصیه ویژه می شود که نهال گردو خوب را از یک مرکز عرضه نهال مطمئن، تهیه کنید. زیرا مراحل پیش از کاشت نهال، در این مراکز انجام شده است. با این کار احتمال بیماری نهال ها به حداقل می رسند. یک نهال ستان معتبر، می بایست در هنگام خرید نهال گردو، گواهی سلامت آن را نیز ارائه دهد.

قیمت نهال گردو را عوامل متعددی تعیین می کنند. می توان قیمت یک نهال گردو را با توجه به بذری و یا پیوندی بودن آن نیز تعیین نمود. مهم ترین موارد موثر در قیمت یک نهال عبارتند از:

  • مرکز عرضه
  • میزان مرغوبیت
  • میزان ثمر دهی
  • نوع نژاد
  • سن
  • زمان خرید

مرکز عرضه مستر نهال  با سابقه ای بالا در تولید و عرضه نهال گردو، آماده ارائه خدمت به کشاورزان عزیز است. نهال ‌های عرضه شده در این مرکز، از با کیفیت ترین نهال های موجود در کشور می باشد. این مرکز به همراه عرضه نهال، قیمت مناسب و کیفیت را نیز عرضه می کند. شما می توانید با خیالی راحت خرید های خود را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیفات محدود

فقط برای امروز